Friday, February 3, 2017

Travel Ke Medan (Part 2 - Gunung Sibayak)

sambungan dari Travel Ke Medan (Part 1)

Isnin, 23/1/2017

- Pada jam 4.30 pagi kami dikejutkan dari tidur untuk ke Gunung Sibayak, tetapi diberitahu bahawa tangguh sehingga hujan reda dan dalam masa itu, kami ambil peluang untuk bersiap-siap. Sebenarnya aku masih mengantuk, rasa macam nak sambung tidur balik dan biarkan diorang sahaja yang pergi ke sana. Tapi, aku nak tengok juga keindahan Gunung Sibayak tu datang jauh2 nak tidur rugilah kan..

- Lebih kurang dalam jam 5.30 pagi kami gerak menuju ke kaki gunung Sibayak yang tak jauh daripada Sinabung Hills.

- Setelah sampai di parking, guide memberi sepatah dua kata meminta kami berjalan dalam kumpulan. Selepas itu, kami membaca doa sebelum memulakan perjalanan.

- Ketika kami ingin memulakan perjalanan tu, hujan mula turun dan keadaan masa tu memang sejuk. Mujur kak Long sangat menjaga dan prihatin bagi aku pakai baju hujan dia sebab aku tak bawak baju hujan.. Aku pakai jaket biasa je.

- Di awal perjalanan tu, memang trek dia bagi pacak betul. Nasib baik keadaan sejuk masa tu, so, tak adalah aku rasa penat ataupun pewai. Trek permulaan tu ala-ala trek nak ke Kem Lolo tapi ni tak ada landai sangat.

- Dah sampai kat penghujung jalan, tiba-tiba aku nampak cahaya.. Jeng jeng jeng.. Cahaya apa tu?

- Tu sebenarnya cahaya kedai-kedai yang merupakan penempatan juga bagi penduduk tempatan sana. Aku rasa macam wow, ada juga orang tinggal dan buka kedai kat kaki Gunung Sibayak ni..

- Dah sampai kat kedai-kedai ni, maknanya dah sampai juga di kaki Gunung Sibayak yang sebenarnya,

Group photo sebelum naik.

- Start naik, dia bagi tangga dulu lepas tu trek menaik jugak ala-ala broga. Lagi satu, nak bagitahu yang Gunung Sibayak ni juga adalah gunung berapi aktif yang memiliki wap panas dan terkenal dengan hutan pandan. Masa aku pergi sana tu memang banyak juga pokok pokok pandan kat sana tumbuh dengan jayanya.

- Dah sampai satu tempat ni, dah tak ada hutan dah yang ada cuma pemandangan gunung sahaja di hadapan. Sebelum tu, apa lagi, kami pun bergambar dulu walaupun destinasi masih jauh.

- Rupa-rupanya trek ni tak lah sesusah mana seperti yang aku sangka, di mana aku boleh meneruskan perjalanan tanpa pewai. Syukur. Sepanjang perjalanan menuju destinasi, mata kami disajikan dengan pemandangan indah kawasan pergunungan ni. Subhanallah..

Cantikkan pemandangan ni? Masa ni aku rasa macam aku kat ABC gitu.. Ni baru separuh, ada lagi separuh perjalanan nak menuju ke destinasi.

Kami pun berjaya sampai ke kawah putih di gunung Sibayak dan perjalanan mengambil masa sejam je nak sampai situ.

- Lama jugalah kami duduk kat situ bergambar sakan. Nama je gunung berapi, tapi sejukkk.. Dalam jam 8.30 pagi waktu tempatan, kami pun mula turun sebab nak kejar breakfast kat hotel. Kuikuikui.

- Masa turun tu, saja turun cepat-cepat dan sampai je kat kedai di kaki gunung tu, aku sempat lagi order air coklat panas dan keluarkan roti bakar bandung yang aku beli semalam sementara menunggu rakan yang lain turun.

- Bila semua dah turun, aku pun cepat-cepat habiskan air coklat tu untuk teruskan perjalanan turun ke parking. Nadiah ajak aku berlari turun, aku pun join berlari.. Gilaa ahhh susah nak brek oo kalau lari lajuu.. Risau tergolek je macam nangka busuk. Lalu, aku pun berlari perlahan dan kami berdua sampai dulu kat parking. Sambil menunggu rakan yang lain, kami sempat lagi bergambar dan tengok kawasan situ.

Ni diaa kerja sambil tunggu kawan-kawan yang lain

Nadiah bergambar dengan papan tanda "Rawatlah Aku"

- Bila semua dah sampai, kami pun bergerak ke hotel untuk makan pagi. Lepas dah siap makan semua, kami semua pun bersihkan diri dan kemas-kemas bersiap untuk gerak ke pasar buah pula.

Inilah hotel Sinabung Hills, Medan.