Thursday, February 2, 2017

Travel Ke Medan (Part 1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Terima kasih kerana sudi untuk membaca posting pada kali ini. Jadi, aku nak berkongsi sedikit sebanyak cerita sepanjang berada di Medan selama 5 hari 4 malam.

Sabtu, 21/1/2017

- Aku mula bergerak dari rumah seawal jam 6 petang menuju ke KLIA 2 dan flight ke Medan tu pada jam 11 malam. Aku ni lebih suka gerak awal supaya tidak kelam kabut kalau ada apa2 masalah nanti kat airport.

- Di airport pula, aku ditemani oleh rakan yang baru je aku kenal namanya Zairi. Walaupun baru kenal, tak adalah krik krik sangat sebab Zairi ni ramah dan talkative jugak orangnya. Dalam trip ke Medan ni, yang tidur di airport 4 orang iaitu Zai, Linda, Amir dan aku sendiri.

- Ini adalah kali pertama aku menaiki penerbangan malam, dan seronok juga rasanya sebab boleh nampak lampu2 dari atas.

- Semasa menunggu, flight dijangka tiba pada jam 11 malam tetapi, flight delay dan berlepas pada jam 11.30 malam.

Ahad, 22/1/2017

- Kami selamat mendarat di airport Kuala Namu pada jam 12 tengah malam dan selepas melepasi imigresen, kami pun bergerak ke kedai Indomart untuk membeli secawan air kopi panas. Dah sampai airport ni, aku pun cepat2 buka wifi sebab nak bagitau kat family yang aku ni dah selamat sampai kat sana.

- Sementara tu, kami berdua pergi ke area surau di mana Amir dan Linda yang tiba lebih awal dari kami duduk di situ dan kami berempat tidur di kerusi yang berada di luar surau sementara menunggu ketibaan rakan-rakan lain pada sebelah paginya.

- Sebelum tidur tu, sempat lagi aku tengok cerita Goblin episod 15. Boleh tahan jugalah kelajuan wifi kat airport sana, tak ada buffering pun bila buka video. Lagi laju internetnya dari rumah aku. Kah!

- Jam 3 pagi, mata pun dah mengantuk dan aku pun tidur dengan nyenyaknya walaupun kepanasan kat airport tu. Aku mula bangun seawal jam 6 pagi waktu Malaysia sebab orang ramai dah sampai dan solat subuh di surau airport.

- Lebih kurang jam 9 pagi, rakan-rakan yang lain pun tiba di airport dan kami semua pun memulakan perjalanan sekitar jam 10 pagi waktu tempatan (waktu di Indonesia lambat satu jam daripada Malaysia).

- Semasa dalam perjalanan dari airport, kami singgah di restoran ayam penyet Cindelaras. Sedap dan murah juga makanan kat restoran ni, tapi, sambal dia pedas bukan main.. Merah bibir makan podehhh..

Mm rasa lapar pula tengok gambar ni sambil menulis blog

Video awal perkenalan kami di dalam van (boleh klik dan tonton)

- Hari pertama ni, tujuan kami adalah ke daerah Berastagi yang mengambil masa dalam 4-5 jam juga dari Kuala Namu.

- Sesampainya di sana, kami di bawa ke Gunung Sinabung (tengok dari jauh) yang pernah memuntahkan lava sehinggakan ada perkampungan terpaksa berpindah dan wujudnya desa hantu (maksudnya banyak rumah tinggal dan tiada orang tinggal disitu).

Boleh nampakkan macam gunung berapi tengah meletus. Tapi dalam gambar ni tak adalah meletus sebab tinggal kesan jer.

- Lepas melawat Gunung Sinabung, kami pun bergerak ke hotel Sinabung Hills yang cantik. Dilengkapi dengan kolam renang serta landskap yang menarik. Malangnya, hari hujan lebat masa kami sampai di hotel. Jadi, hajat aku nak mandi kolam renang terbantut.

- Memang sejuk hotelnya, tak perlu aircond atau kipas sebab terletak di kawasan tinggi seperti Cameron Highlands. Tapi di sini lagi sejuklah sebab tidak ada penebangan pokok dan pembangunan seperti di Cameron Highlands.

- Aku berkongsi bilik dengan Minah dan Nadiah. Haa, di sinilah bermulanya aku rapat dengan diorang sebab diorang ni best dan happening gitu.

- Malam pertama kat hotel tu, kami semua berjalan kaki menuju ke pekan untuk makan malam yang boleh tahan jauh jugaklahhh. Wehh ada durian sedap kot dahlah RM8 jer sebiji.. Aku pun ambik seulas dua daripada tester yang peniaga tu bagi. Seriously sedappp!!

- Lepas makan durian tu, kami pun pergi ke gerai yang berada di tepi jalan mencari makanan yang berat sikit. Kat gerai tu , aku order nasi goreng dan ayam bakar. Boleh tahan sedap jugalah.

sempat lagi bergambar kat kedai makan tu.

- Lepas makan nasi goreng, kami singgah pula ke kedai roti bakar bandung (yeke? Aku pun lupa dah namanya), tapi sedap dan murahhh.. Serious roti dia besar ada 4 lapis boleh pilih 2 perasa. Aku order blueberry + strawberry + coklat + cheese, harganya RP15000 = RM4.50 (lebih kurang).

- Balik ke hotel, masuk tidur terus sebab nak kena bangun awal untuk ke Gunung Sibayak. Aku rasa seram juga macam manalah keadaan trek tu, susah ke senang ke? Izzi kata senang, tapi dia power dan aku tak power macam dia. Hurmm redah jelah nampaknya..yang penting ada bawak power gel. Mana tau boleh guna kot kot pewai nanti.

akan bersambung ... sabar yeee.. :D

Travel Ke Medan (Part 2 - Gunung Sibayak)