Sunday, February 9, 2014

Pengalaman Kerja sebagai Customer Service

Hari ini saja nak share pengalaman kerja sebagai Customer Service Professionals.

Sepanjang 3 bulan jawab call daripada customer, macam2 ragam manusia yang dapat saya perhatikan.

1. Customer yang baik dan penyabar
2. Customer yang membebel dan bising2
3. Customer yang tak reti nak sabar dan suka suki maki hamun orang
4. Customer yang marah2, tak nak cooperate dan suka nak complaint orang

Customer service ni jawab call sahaja dan buat report berkenaan aduan customer, dan report tu akan di "escalate" kepada pihak yang berkenaan.

Ada customer yang sangat baik, they said "Thank you, Kila. You helped me so much". Kata-kata seperti itu membuatkan saya lebih bersemangat nak kerja dan bantu customer yang seterusnya.

Tetapi rata-rata customer banyak yang tak faham. Dia ingat customer service ni boleh sesuka hati boleh solve terus masalah dia. Apa-apa perkara pun ada STANDARD PROCEDURES.

Menjadi customer service memang sangat mencabar. Mencabar tahap kesabaran terhadap orang yang suka-suka nak marah bila call. Lepas tu, customer tanya bila kita bagi jawapan yang betul dorang memang tak boleh terima hakikat. Lepas tu, cakap "You are not helping me".

HELLO!!! You're asking me, and then i gave you answers. You told me that I am not assisted you!!

Rata-rata rakyat Malaysia yang tinggal dikawasan bandar memang sangat RUDE atau dalam bahasa Melayu, Kurang Ajar!!

Saya lebih suka jawab call daripada Sabah dan Sarawak, rata-rata mereka masih lagi berbudi bahasa berbanding orang-orang di Semenanjung.

Kadang-kadang saya sangat sedih bila ada orang Melayu Islam sendiri maki hamun menggunakan bahasa yang sangat kasar.

Ya, saya tahu dorang sangat marah dengan service yang tidak memuaskan dan nak meluahkan rasa marah tu. Tapi, dengan maki hamun ingat terus solve masalah?? Ingat customer service ni robot ke atau tak ada perasaan ke??

Ada dapat customer, bila nak verification pun dah marah2. Macam mana nak bantu??

Lepas tu cakap pusing2, last2 yang ada masalah tu perkara lain. Cakap je la straight to the point, tak payah nak pusing2. Tak puas hati sikit, nak panggil supervisor atau manager dan nak complaint!

"I DON'T WANT TO TALK TO YOU!! PLEASE GIVE THIS CALL TO YOUR SUPERVISOR OR MANAGER , NOW!! "

Baik suruh je manager atau supervisor kerja jawab call tak payah buat kerja lain. Dorang pun ada tanggungjawab dorang.

For me, CUSTOMER IS NOT ALWAYS RIGHT!!

Tagline "customer is always right" membuatkan manusia ini menjadi manja dan naik kepala.. Sikit - sikit nak komplen kalo tak puas hati.. Sikit-sikit nak cakap dengan manager. So BOSSY.. Memang la hang bayaq..

Apa-apa pun jadi manusia tu biar beradab. Call orang nak bertanya, tapi marah2 plak.. Cuba kalo orang tanya diri sendiri, lepas tu orang tu marah balik.. Apa perasaan??? Takkan tak ada perasaan kot.. Tipu la kan..

Saya sangat sedih dengan rakyat Malaysia yang terhapus sifat berbudi bahasa dan seolah-olah tiada lagi akhlak yang baik.

1 Your opinion:

cik wana said...

assalamualaikum,

saya nak tanya, saya baru dapat interview dalam bidang ni. Apa benda yang boleh menarik minat untuk kerja dalam bidang ni. Saya tiada pengalaman sebab baru habis belajar

Introduction