Sunday, December 23, 2012

"Mudah menasihati orang lain, namun sukarnya menasihati diri sendiri"

Seringkali apabila melakukan kesilapan, saya rasa macam nak ada sesuatu yang secara automatik akan menegur kesilapan yang saya lakukan.

Ya, kita sebagai manusia kadang-kadang alpa. Kita sendiri tidak sedar dengan kesilapan yang kita lakukan. Seperti contoh, kita macam rasa tak sabar bila beratur kat cashier orang ramai atau orang yang kerja kat cashier tu buat kerja lambat. Bila kita ada perasaan sabar tu, kita akan beratur dengan tenang dan tak merungut. Kita seringkali mendengar "Sabar itu sebahagian daripada iman", "Sabar itu sifat orang mukmin".

Mujahadah itu pahit, tapi ganjaran syurga itu manis.

Sementara hidup ini, bekerja keraslah dalam mengejar ganjaran yang sangat mahal iaitu syurga. Andai kita boleh bekerja keras sampai bersengkang mata untuk hidup mewah di dunia, apalah salahnya kita bekerja keras untuk dapatkan syurga kan? Tetapi haruslah kita melakukannya kerana Allah SWT.

Bagaimana hendak melakukan sesuatu semata-mata kerana Allah?

Pertama,
Kerana kita cintakan Allah. Apabila dalam diri ada cinta pada Allah barulah kita dapat melakukan sesuatu keranaNya.

Kedua,
Kerana takutkan Allah.  Apabila dalam diri ada rasa takut kepadaNya barulah dapat melakukan sesuatu kerana Allah.

Takut dan cinta, ada 2 hal ini maka kita pun akan dapat melakukan sesuatu keranaNya.

Sebelum tidur atau ada masa yang saya bersendirian, sering kali saya audit serta muhasabah diri ternyata masih banyak yang saya melakukan kesilapan dan banyak lagi ilmu yang perlu dipelajari kerana diri ini masih lagi jahil.

p/s : maaf, penulisan tidak seindah dulu mungkin diri ini banyak terpalit dengan kotoran dosa yang menghalang diriku untuk mendapat ilham. Tetapi ini yang inginku sampaikan. Semoga sahabat semua faham maksud post saya ni.

2 Your opinion:

nur naa'irah said...

salam ukhuwah..nice entry..buatkan sy terfikir sekejap..tol tu..dosa2 kita xterhitung...hmm..tol ckp awk,bila kita lakukan suatu kesalahan pasti kita nak je ade org trus tegur kita..

Aisya Humaira said...

Salam ukhuwwah juga, nur naa'irah.
Betul kan? Contoh kalo kita tengah leka termenung jauh, then tiba2 ada org tegur "menung jauh nmpak, kn bagus zikir igt Allah drpd dok menung je"
:)
btw, trima kasih kerana mmbaca blog dan entri sy ni.

Introduction