Sunday, December 9, 2012

CINTA???

Sudah cukup sudah,
Cukup sampai di sini saja,
Dari terseksa cintaku kau balas dengan dusta..

Bila saat ini berbicara soal cinta, bagiku "sudah cukup sudah".
Aku silap dalam soal memberi cinta.
Aku sangka sudah matang dalam soal ini,
Ternyata aku masih belum.

Cinta yang sepatutnya aku simpan dan jaga untuk yang berhak,
Tapi aku telah memberinya sebelum menjadi yang halal untukku.
Ternyata memang silap besar.

Cinta yang sejati dan hakiki untuk Ilahi,
Masih belum sempurna,
Aku pula mengejar cinta yang tak pasti,
Terus disakiti hingga merasa terseksa jiwa dan raga.

Memang silapku kerana mudah percaya,
Aku sangkakan akan berkekalan,
Tetapi hanya separuh jalan.

Sudah cukup sudah untuk aku memberi cinta lagi,
Aku tak rela untuk disakiti,
Aku tak mahu menzalimi diri sendiri.



Akan aku baiki kembali hatiku ini,
Dari cebisan-cebisan yang hancur,
Menjadi hati yang baru tetapi mungkin tidak sempurna, (Maafkan aku wahai bakal suamiku kelak.)
Dan hati dan cinta yang baru akan ku simpan untuk yang berhak.

Buat masa ini,
Biarlah aku dengan kehidupanku,
Memperbaiki diri dan cinta kepada Ilahi,
Menghambakan diri kepada yang satu.

___________________________________________________

Mungkin apa yang terjadi mengandungi hikmah. Ya. Setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Dengan ini saya ingin berpesan kepada kaum Adam;

1. Jangan rapat dengan perempuan dan mengambil berat terhadap dirinya andai bukan dia yang kau inginkan. Perempuan mudah jatuh hati dengan perlakuan sedemikian rupa.

2. Jangan berhubungan dengan seseorang perempuan kerana dicabar.

3. Jangan nak bercinta andai tak pandai nak setia.

4. Bimbing perempuan untuk dekat dengan agama bukan menjauhkannya.

5. Banyak lagi sebenarnya tapi faham2 la yer.

Pesanan untuk kaum Hawa pula ;

1. Jangan terlalu mudah percaya dan jatuh hati dengan lelaki yang rapat dan baik dengan kita.

2. Simpan je la hati dan cinta tu untuk mereka yang benar2 nakkan awak. Dia akan minta izin dengan wali awak sebelum mengambil hati awak.

3. Jangan mudah percaya dengan kata-kata manis daripada seorang lelaki. Sangat bahaya.

4. Hati-hati dalam memberi hati.

5. mm sama la mcm yang lelaki, sebenarnya banyak lagi. Yang penting kena bijak dan matang.

Saya tak kata atau menghukum dengan mengatakan semua lelaki sama. Saya tahu ada ramai lagi lelaki yang baik kat luar sana. Tetapi ini sekadar pesanan sajalah tak kira lelaki atau perempuan. Jangan kejar cinta manusia yang tak pasti dahulu, atau jangan bercinta andai belum bersedia. Kukuhkan cinta kepada Ilahi, baikilah diri sebelum jodoh sampai.

Itu sahaja pesanan dari saya, ambillah mana yang anda rasa baik. Kerana yang baik semuanya datang daripada Allah, yang buruk datangnya daripada saya yang lemah tak berdaya ini.

Sekian sahaja untuk kali ini. Assalamualaikum wbt.



2 Your opinion:

oxaloacetate89 said...

Salam,

Betul dan tepat Kila. Lelaki yang betul2 ikhlas dgn kita adalah lelaki yang datang meminang kita dan berjumpa dgn ibu bapa kita untuk minta izin nak nikah :D

Aisya Humaira said...

Wslm kak atika.
Yup2. Itu baru cara yang betulkan? :)

Introduction