Thursday, December 27, 2012

Aku Ingin MencintaiMu


Tuhan betapa aku malu atas semua yang Kau beri 
Padahal diriku terlalu sering membuatMU kecewa
Entah mungkin karna ku terlena
Sementara Engkau beri aku kesempatan berulang kali agar aku kembali

Dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghambakanMU
Betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU

Aku ingin mencintaiMU
Setulusnya, sebenar-benar aku cinta
Dalam do'a dalam ucapan dalam setiap langkahku
Aku ingin mendekatiMU selamanya
Sehina apapun diriku
Ku berharap untuk bertemu
DenganMU ya Rabbi..
----------------------------------------------------------------------------

Kata orang, cinta itu buta. Apabila sudah bercinta, bukan sahaja mata malah hati turut menjadi buta. Yang buruk terlihat indah, yang busuk terhidu wangi dan yang jahat terasa baik.

Seseorang akan menjadi hamba kepada apa atau siapa yang dicintainya. Cinta itu umpama remote control diri kita yang kita beri kepada seseorang dan jangan sesekali tersalah beri.

Jadi amatlah penting kita memastikan siapa yang kita cintai didunia ini kerana kita akan bersamanya di akhirat kelak. Bertuahlah jika orang yang kita cintai di dunia ni ialah orang yang baik-baik, terutamanya Rasulullah, para sahabat, wali Allah dan orang yang soleh kerana peluang kita untuk bersama mereka ditempat yang baik [syurga] di akhirat kelak juga sangat cerah.

Malang sekali andai orang yang kita cintai di dunia ialah orang yang jahat, ahli maksiat dan para pendosa krana kita akan bersama mereka di tempat yang buruk di akhirat kelak. Naudzubillah.

Ya, alangkah baiknya jika kita bercinta dengan Allah. Kita akan diperhambakan olehNya. Kita akan buta kepada segala kesusahan untuk memenuhi kehendakNya. Biarlah cinta kita buta, asalkan cinta itu kepada yang Esa. Biarlah kita menjadi hamba kepada Allah Yang Maha Perkasa.

Dan alangkah baiknya selepas itu kita mencintai pula orang yang mencintai Allah. Kita akan cinta kepada kebaikan yang lebih baik. Apabila kita mencintai orang yang mencintai Allah, insyaAllah cinta yang kita serahkan kepadanya itu akan diserahkan kepada Allah. Lalu jadilah kita insan yan saling mencintai kerana Allah. Itulah cinta yang utama.

Petikan teks dari Ustaz Pahrol Mohammad Juoi, Majalah Gen-Q Isu 15 m/s 34

p/s : Ya, cinta. Aku ingin mencintaiMu, Ya Allah dengan setulus hatiku. Aku ingin menjadi hamba kepada cintaMu. Di setiap kesusahan yang ku tempuhi, aku ingin menjadi hamba yang paling dekat denganMu dan tidak melupakanMu diwaktu senang. Aku ingin bersamaMu sentiasa di waktu senang dan susahku. Aku tidak mahu melupakanMu, malah aku ingin sentiasa merindukanMu. Ya Allah, berilah kepadaku rahmatMu.

1 Your opinion:

nur naa'irah said...

salam..interestng entry..saya suka..ye sukar tuk kita lahirkan cinta kita pada ALLAH if kita tdk berusaha tapi amatlah besar nikmatnye if kita dpt merasai cinta terhdp ALLAH..bercinta dgn ALLAH siang dan malam xpe..ALLAH tu Yang Maha Memahami..Yang Maha Penyayang..:)

Introduction