Wednesday, October 12, 2011

Kenapa Saya Berubah?

[kali ni nak guna "aku"]

Untuk kawan-kawan yang dah kenal lama, mesti korang cam pelikkan tengok aku berubah?

Mm..bukan apa beb.. Semakin banyak aku dalami Islam, semakin banyak aku sedar.. Soal hidup, dosa, pahala, peraturan hidup yang sepatutnya dan banyak lagi..

Memang nampak macam perubahan drastik..tapi sebenarnya tak.. Dah lama aku nak berubah, cuma aku berubah perlahan-lahan.. Perubahan ni bukan mengikut akal..tetapi hati.. Niat kat dalam hati tu beb..

Lagi satu, masa aku sekolah dulu aku selalu mimpi cam menakutkan.. Kalau ikutkan, hari2 aku mimpi pasal kiamat.. Dan selalu jugak aku mimpi pasal tsunami dan aku menghadapi tsunami tu.. Memang sangat menakutkan.. Sampai 1 hari tu, aku fikir.. Kenapa aku selalu mimpi benda2 camni.. Fikir punya fikir, aku dapat jawapan.. Mungkin Allah beri aku kesedaran.. Dan pada masa tu juga, aku de terbaca yang siapa yang Allah telah beri pada dia hidayah tapi dia tidak menerima..dia adalah orang yang rugi.. Lebih kurang cam tu la..sebab dah lama..aku lupa dah..
Now, sejak aku cam berubah lebih dekat denganNya..Alhamdulillah aku dah tak mimpi tu sume lagi..

Dulu aku free hair.. Bila aku baca tentang azab yang Allah bagi kepada perempuan yang menunjukkan auratnya cam contoh, sehelai rambut orang tengok dapat 1 dosa..cuba kalau rambut kat kepala ni berjuta-juta..berapa banyak saham dosa yang aku ada.. (kalo silap tolong betulkan)

Even aku free hair dulu, janganlah korang cam anggap aku ni sosial.. Aku tak sosial dulu, aku sering ingat pesan mak aku.. Aku still jaga diri aku baik-baik..dan aku akan fikir banyak kali sebelum aku melakukan hal yang boleh rosakkan maruah aku dengan family aku..

Masa sebelum aku masuk university dulu, aku selalu gak fikir camne culture shock yang dorang dok cakap2 tu.. Tapi bila aku masuk dah, aku tak rasa ada apa2 shock pun.. Rasa cam biasa jer.. Tapi aku bersyukur gak la sebab dapat kenal ngan ramai orang yang baik2 kat kampus aku tu.. hepi sangat.. Alhamdulillah ler aku tak terkena culture shock yang beribu riban voltage tu..sampai sekarang aku masih tak faham apa kesan culture shock..kuikuikui.. ^_^

Lagi 1, aku sering membayangkan macam mana aku nak lalui azab neraka yang maha dasyat tu.. Sedangkan panas kat dunia ni aku tak dapat nak tahan... huuuuu tak sanggup....

That's why aku start pakai tudung first day aku masuk Semester 2.. walaupun salah sorg dari family aku sendiri tak galakkan aku pakai tudung tapi aku pakai jugak sebab aku tak nak dia kena dakwa kat akhirat nanti..
Memang ramai kawan aku terkejut, gembira dan mesti banyak tanda soal dalam kepala dorang.. Dan aku jugak dihujani pertanyaan seperti yang pernah aku nyatakan dalam entry yang dah lama aku tulis.. Tajuk entry tu "Kenapa awak pakai tudung"..

Janganlah korang anggap aku ni terlebih alim pulak.. Aku ni manusia biasa jer, masih gak cam rock2 ngan korang.. Aku cuma nak jadi seorang hamba Allah yang Allah sayang jer kat atas muka bumi ni.. Sebab tu aku mula berubah.. Aku post status kat fb tu bukan maksud aku dah cukup sumenya..aku masih de kekurangan lagi.. Sampai de member aku panggil aku ustazah..apa cer..huhu..

Aku akui, sejak aku berubah ni semakin aku rasa macam aku ni seorang muallaf...tapi tak pe, dalam mencari redhaNya aku kena la belajar dengan lebih lagi.. Dan lagi 1 aku nak bagitau korang, amalkan Islam dalam cara hidup korang memang akan wat korang rasa tenang..

Haa aku nak cakap ni.., kenapa orang Melayu Islam..yang dah memang dikurniakan nikmat Islam dan iman, tapi masih nak mencari murkaNya? Seriously, aku tengok orang yang bukan Islam sibuk duk kaji isi kandungan Quran untuk membidas orang Islam..Last-last dorang jatuh cinta dengan Islam ni, dan dorang rasa sangat gembira setelah dorang memeluk agama Islam.. Kadang-kadang aku terfikir, alangkah bahagianya kalau aku dan semua orang Melayu Islam kat Malaysia ni dapat merasakan perasaan yang sama macam dorang gembira dengan nikmat Islam..

Jomlah sama-sama berubah..masih belum terlambat.. Allah kurniakan hidayah kepada orang bukan Islam untuk memeluk Islam..sedangkan kita yang Islam ni Allah dah lama bagi hidayah kat kita..cuma bertaubatlah masih belum terlambat..menyesali dan jangan mengulangi dosa lama..Jangan tunggu Allah beri petunjuk yang membuatkan kita menyesal, dan jangan sampai Allah turunkan azabnya pada kita kat dunia ni baru nak sedar..tapi kalo sedar baguslah, kalo tak sedar jugak tu..ada masalah hati la jawabnya...

Okey lah, sampai sini sahaja perkongsian yang nak dikongsikan.. Andai ada salah silap, harap tegur..Terima kasih.. :)




14 Your opinion:

GUNNERS said...

entry yang terbaekkk...tahniahhh...n teroskan jihad pade jalan ALLAH ye ustazahhh...jgn takut org mgatee...teroskan dengan jalan niee...wa sokong lu ahh beb!!!!

Aisya Humaira said...

maceh2.. ^_^
insyaAllah.. org truskn..hopefully org trus istiqamah dan tak rasa ujub.. riso gak kalo2 hati ni tbe2 rse ujub, riak, takbur sume ni..

GUNNERS said...

riak takabur...semua tu kerje setan...istighfar byk2 biler bende2 dtg...x yah nk trimas2...saling nasihat n mengingati antara saudara kepada saudarA tu perlu...weeeee

Aisya Humaira said...

mmg pun..tkut nnti jadi lari niat yg sepatutnya..nnti ble niat dh lari tkut Allah marah jer.. huuu takut2..mudah2an trus ikhlas..
heeee okie dokie.. ^_^

GUNNERS said...

insyaALLAH...tanamkan niat tu dalam2...

Aisya Humaira said...

okie..baik, bakal ustaz.. hihi..

GUNNERS said...

hahahhaa...penah kene sekeh x?????

Aisya Humaira said...

hahaha..lom pnah lg.. :PP

Rintihan HambaMu said...

Assalamualaikum,
Alhmdulillah..Allah menggerakkan hati enti utk lebih dkt kpd-Nya,
Allah beri hidayah kpdmu..
Beryukurlah..
Teruskan mujahadah..
Moga dpt meraih cinta-Nya.
wslm..

Aisya Humaira said...

waalaikumussalam..
Ye, benar tu ukhti..Alhamdulillah kerana Allah dah gerakkan hati ana utk mnuju kejalanNya..
tersangat-sangat bersyukur rasanya..kerana ana rasa Allah sygkn ana tak mau ana hanyut spti remaja skrg ni..
trima kasih ukhti..mudah2an..amin..
^__^

❤ Cik Fia ❤ said...

ALHAMDULILLAH :)

Unknown said...

semoga usaha murni ini terus berkekalan..
jujur saya nk cakap, awak insan yg sangat bertuah sebab mendapat hidayah dariNya..=)
never look back!!

Aisya Humaira said...

cik fia --> Alhamdulillah.. Syukran yer.. =)

Feez --> Jazakallahu khairan.. baik lah,i will never look back n keep istiqamah.. pray for me..

Unknown said...

alhamdulillah..semoga istiqamah n di pelihara iman..aminn~ :)

Introduction