Wednesday, September 14, 2011

Remaja Eropah vs Remaja Malaysia

Di Eropah, pemuda pemudi di sana berlumba-lumba memeluk Islam setiap tahun dan mengenal Islam lebih mendalam malah mereka sangat berbangga dengan agama Islam ini.. Hal ini sangat berbeza di benua yang telah Islam.. Malaysia khususnya, ramai di kalangan pemuda pemudinya berlumba-lumba beramal dengan budaya barat..


Masya'Allah.. Bagaimana yang kita dapat lihat perbezaan dalam menghayati agama Islam itu sendiri.. Orang Eropah yang bukan Islam, memeluk Islam dan bangga dengan agama ini.. Kenapa mereka yang lahir-lahir sudah Islam tapi tidak mahu berbangga dengannya dan kenapa tidak mahu menghayati keindahan Islam itu sendiri?


Sedih...sedih memikirkan nasib mereka.. Janganlah menyalahkan ibu bapa kerana kurang memberi perhatian pada mereka.. Ibu bapa mencari rezeki, kita sebagai anaklah yang seharusnya pandai menggunakan akal fikiran serta hati.. Mungkin kadang kala ada salah ibu bapa itu sendiri, kerana kurang menerapkan ilmu agama atau penghayatan Islam dalam keluarga serta jiwa.. Maaf kerana berkata begini yer..


Saya terbaca di sebuah laman web semalam, cerita tersebut mengenai seorang remaja Amerika yang berketurunan yahudi-kristen memeluk agama Islam sejak 15 tahun.. Dia pada merasakan ada yang tidak kena dengan agama yang dianutinya sebelum ini..


Ketika dia belajar tentang Islam dia berkata " Ini dia. Inilah agama itu"..Malah dia tidak takut dengan ancaman yang bakal menimpanya..dia tidak segan untuk solat di depan Starbucks..


Untuk cerita lebih lanjut sila buka link ini

Jadi, saya ingin menyeru sahabat-sahabat serta diri saya sendiri juga agar hayatilah Islam itu sendiri.. Anda pasti berasa tenang.. Insyaallah..



0 Your opinion:

Introduction