Sunday, November 14, 2010

One litre of tears~

Aya Ikeuchi at the age of fifteen was diagnosed with a spinocerebellar degeneration, a disease which malfunctions human's motor function eventually making them paralytic. She went to Higashikou school, but due to her illness couldn't make it for graduation and was relocated to special school for disabled people. She was strong and never thought she would die. She wrote a diary telling how she struggled with her illness, how her family stood by her, how her friends treated her and finally how strongly she never gave up life.


http://en.wikipedia.org/wiki/1_Litre_no_Namida_(TV_series)


Saya baru je tengok cerita ni..dapat tahu tentang cerita ini pun tengok kat profile facebook kawan..Dorang cakap cerita ni best, jadi saya pun buka youtube lepas tu tengok.. Memang cerita dia banyak mengeluarkan air mata.. Sedih woo.... Sekarang ni jarang dah saya online facebook..Saya nak tengok cerita ni sampai habis.. Ceritanya memang lebih 1 liter air mata keluar..huhuhu..


Cerita ni ada persamaan sedikit la dengan saya..tapi bukan saya ada penyakit sama macam dia.. Persamaannya adalah tidak boleh melakukan aktiviti yang kami suka macam aktiviti lasak.. Kadang-kadang ada juga terfikir kenapa saya tak normal macam orang lain.. Tapi sebagai orang Islam, saya cuma redha dan berfikir mungkin ada hikmahnya..Allah dah aturkan segala-galanya.. Walaupun tak boleh buat aktiviti lasak, tapi kita masih di beri peluang untuk hidup di muka bumi ini.. Saya bersyukur..


Memang sukar untuk ketepikan aktiviti lasak yang kita suka, tapi banyak aktiviti lain yang kita mampu lakukan selain daripada aktiviti lasak..


Selain daripada itu, persamaan kami adalah tidak mahu menyusahkan orang lain dan kalau sakit, tahan je dan berusaha asalkan tak menyusahkan orang..Ye, peribadi saya sama macam dalam cerita ni.. Saya pun pernah juga kawan-kawan tolong, tapi hati tak sedap sebab menyusahkan orang.. Daripada riak muka, saya tahu dan lalu saya berusaha sendiri.. Saya tak nak kawan-kawan saya benci dengan saya..Saya nak mereka sentiasa berkawan dengan saya.. Saya juga senyum walaupun dalam hati serasa nak menangis..


Apa-apa pun berlaku, bersyukur selalu..Hidup mesti di teruskan..


Kepada yang belum tengok cerita ni, tengoklah..best..



0 Your opinion:

Introduction