Saturday, May 5, 2012

Mengenal Islam Sebenar.

Assalamualaikum, setelah sekian lama tidak mengemaskini blog kini saya punya ruang dan masa untuk berkongsi sedikit daripada pandangan saya. Jika ada apa-apa yang salah, jangan malu jangan segan sila tegur saya. :)



Apa itu Islam? Dari kecil kita diajar untuk solat, mengaji, puasa dan lain-lain perkara lagi sebagai umat Islam. Tapi kita tidak tahu kenapa kita perlu melakukan perkara2 tersebut sebagai seorang Islam.

Dalam prospek di negara kita sendiri, percampuran antara budaya/adat dan agama menjadi salah satu punca kekeliruan dimana ada sesuatu adat yang biasa orang kita lakukan sebenarnya ada yang salah di sisi agama.

Selain itu, punca kekurangan ilmu dan persekitaran juga menjadi salah satu faktor kenapa ramai umat Islam negara ini ramai yang tidak mengamalkan perintah Allah itu sendiri. Kebanyakan orang sekarang menganggap dosa itu seperti tiada apa-apa. Sedangkan dosa kecil juga, Masya'Allah berat rasanya. Ya, saya juga manusia biasa. Manusia yang melakukan dosa., anggap sahaja ini nasihat bersama agar kita berubah menjadi hamba Allah yang disayangi.

Maksud Islam berasal dari bahasa arab ertinya sejahtera , aman, harmoni dan dirujuk dari istilah memberi makna menyerah diri kepada Pencipta yang Maha Berkuasa dengan mentauhidkannya dengan penuh kenyakinan serta melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan larangannya.


Islam sebagai “Ad-Dinn” mengajar dan menyuruh umatnya berpandangan jauh dengan mengambil kira kepentingan dunia dan akhirat secara seimbang dan seiring. Islam memberi perhatian kepada kepentingan jasmani sama diberi kepada kepentingan rohani, agama dan kemajuan di dunia dan akhirat.

Untuk memahami Islam lebih mendalam lagi dan meneroka keindahannya, perlulah kita semua membaca buku-buku agama, menghadiri kuliah-kuliah di masjid, menonton video di youtube merupakan salah satu alternatif juga dan membaca artikel-artikel mengenai Islam secara online.

Jangan sempitkan pandangan tentang Islam, luaskan pandangan dengan hati yang terbuka serta ikhlas. Insya'Allah, cahaya hidayah bakal menerangi hati.

Dengan ini saya mengakhiri post saya untuk hari ni, andai ada salah silap harap tegur. Saya tinggalkan anda dengan video ini, insya'Allah membantu. :)

http://www.youtube.com/watch?v=gUxJkeLiIo8&feature=youtu.be

2 Your opinion:

JIHA NAJIHAH said...

Islam itu mudah dan sederhana.

Aisya Humaira said...

dan juga indah kan? :)

Introduction