Tuesday, January 24, 2012

Saya dan Aurat (2)~~

Assalamualaikum..,

Alhamdulillah, hari ni saya berkesempatan untuk menaip entry baru. Seperti tajuk di atas, saya ingin menceritakan tentang saya dan aurat bahagian 2. Tapi ini lebih kepada cerita saya.

Seperti dalam entry "Kenapa Awak Bertudung?" dan "Kenapa Saya Berubah".., kali ini saya nak katakan di saat ramai gadis-gadis kat luar sana mengenakan tudung tapi tudung itu singkat, saya lebih selesa mengenakan tudung yang labuh dan menutupi bahagian yang sepatutnya walaupun mengenakan selendang.

Kenapa?

Kerana saya rasa sangat selamat, tidak ada mata-mata nakal memandang ke arah saya memerhati sesuatu yang sangat berharga dalam diri saya. Lagipun dalam al-Quran kata,

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka…"
                                                                                                                  Surah An-Nur ayat 31



Saya tidak merasa panas atau tidak selesa mengenakan tudung/selendang yang labuh, malah saya sangat selesa. Benar, sangat selesa.

Jadi, saya ingin mengajak sahabat perempuan saya agar mengenakan tudung dengan mengikut apa yang dah diperintahkan. Saya juga masih sedang memperbaiki penutupan aurat saya dan saya amat sangat bertegas soal ini dengan diri saya. Walaupun ada salah seorang dari ahli keluarga saya menyuruh saya membuka tudung, tapi saya tetap ingin bertudung! Saya yang menanggung dosa sekiranya saya membuka tudung dan membiarkan bahagian aurat saya terlihat.

Akhir kata, jangan balut aurat tetapi tutuplah aurat.  =)


2 Your opinion:

mohdhazlan Dreadlock said...

alhamdullilah ..jagalah aurat..nescaya maruah kn terjaga..

Aisya Humaira said...

insyaAllah, terima kasih. =)

Introduction