Monday, November 7, 2011

Saya dan Aurat (1)~~

Assalamualaikum,

Dah lama jugak saya tak update blog kan? hehehe.. Sebab saya tengah blur 2-3 hari yang lepas.. Hari ni saya nak cerita tentang "saya dan aurat.."

Bila bercerita tentang aurat, ramai lagi yang masih berkompromi soal ini..

Budak perempuan yang free hair masih dengan pendirian "pakai tudung tak semestinya baik", "don't judge free hair people are bad people" "alaa orang pakai tudung pun ada je buat jahat" dan sebagainya la...

Soal tudung dan aurat juga menjadi isu hangat di laman muka buku..Ramai yang mengajak serta menyuruh kaum perempuan supaya menutup aurat..


Bagi yang masih berfikiran seperti yang saya nyatakan di atas., tolong ubah pemikiran tu.. Tutup aurat tu wajib bagi setiap perempuan..

"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (an-Nur: 31)


"Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)." (Surah Al-A’raaf : Ayat 26)

Lagipun kalau orang lelaki tengok kamu dengan pandangan yang membuatkan kamu rasa tidak selesa, mesti kamu marahkan? Dan kalau lelaki memerhatikan aset berharga kamu, kamu juga turut marahkan?

Menutup aurat ni, dapat membezakan umat Islam dan orang bukan Islam..

Okay, kamu kata macam ni " saya tak nak la hipokrit pe sume ni".. Sebenarnya kamu lagi hipokrit, kamu kata dan mengaku kamu orang Islam, tetapi kamu tidak ikhlas beragama islam... Renung2kan dan muhasabah diri balik...

"Alaaa..orang yang pakai tudung labuh pun kadang-kadang buat jahat jugak".. Itu antara dia dengan Allah SWT siapalah kita untuk menghukum.. Tapi dia masih menutup auratnya dengan baik..Tidak semua orang bertudung itu jahat..

Dan kamu kena ubah fikiran kamu..bertudung tak semestinya dah sempurna menutup aurat, sayang...menutup aurat, kamu bertudung tapi menutupi dada kamu..memakai baju yang longgar, dan hanya boleh nampak muka serta tapak tangan sahaja.. Yang paling penting, kaki kamu juga aurat.. Tidak lengkap, sekiranya kamu tidak menjaga aurat di bahagian kaki kamu..


"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHKAN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)


Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu:

(l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam);

(2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat , rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian ."
(Riwayat Muslim)


Ketahuilah, azab neraka lagi dasyat..janganlah kamu hanya leka ingat dunia dan melupakan hari akhirat.. Perjalanan hidup di dunia ini tidak berakhir dengan kematian..,perjalanan akhirat menanti dan itu adalah jalan yang kekal abadi..

1 ) Balasan bagi wanita yang membuka rambut kepalanya kepada selain suaminya, ia akan digantung dengan rambutnya di atas API NERAKA sehingga menggelegak otaknya, berterusan selama ia tidak menutupnya..

2) Dada yang sengaja dibuka atau ditonjolkan supaya kelihatan seksi akan digantung atas API NERAKA dengan pusat dan buah dadanya diikat dengan rantai neraka sebagai penggantungnya.

3)  Betis, peha dan lengan yang terselak sedia untuk dipanggang macam masywil (BBQ) pedihnya tidak terkira…

Dan ketika Rasulullah melalui kawasan neraka Hawarah, baginda mendapati kesemua perempuan2 yang mendedahkan aurat itu akan digantung buah dada mereka dengan penyangkut besi berapi dengan rambut2 mereka dipakukan di tebing api neraka yang amat panas itu. Tubuh badan mereka akan disalai di dalam api neraka sehingga hangus dan hancur manakala dari faraj mereka keluar lendir berupa nanah yang amat busuk sekali sehingga semua penghuni neraka meminta perempuan2 ini dikeluarkan dari kawasan itu kerana tak tahan dengan bau busuk dari lendir nanah tersebut. Penyiksaan yang penuh sengsara itu sentiasa berulang di mana tubuh badan yang sudah hancur berkecai itu akan terbentuk semula seperti sedia kala dan akhirnya berkecai lagi setelah diazab sedemikian rupa. Rasulullah sampai pengsan apabila melihat penyeksaan yang amat dahsyat dan mengerikan itu.

Sehelai rambut perempuan yang dilihat lelaki ajnabi,perempuan itu akan dimasukkan ke dalam neraka selama 60 tahun akhirat.Dalam satu pendapat,1 hari di akhirat sama dengan 1000 tahun di dunia.Itu rambut, benda yang boleh dibilang,sehelai demi sehelai.

Masya'Allah...begitu dasyatnya seksaan-seksaan yang diberikan di neraka... Sanggupkah kalian menerima azab seksa seperti itu..?

Saya juga selalu mengingatkan diri saya juga agar sentiasa menjaga aurat dengan baik..wahai kaum hawa, janganlah membiarkan diri anda menjadi fitnah..jauhkan fitnah-fitnah itu dengan menutup aurat.. Jadilah kamu seperti mutiara yang berharga..lagi dihargai, lagi dijaga rapi..

Apabila sudah menutup aurat, sentiasa muhasabah diri..Jaga akhlak dan kelakuan, supaya orang tidak memandang serong terhadap kaum hawa yang menutup aurat.. Bukan hipokrit, tetapi tak salah jika kita bawa diri kita ke arah kebaikan bukan? Kita masih diri kita, cuma kena pandai kawal kelakuan dan tingkah laku..percakapan juga harus dijaga.. Insya-Allah, orang tidak akan memandang dengan sebelah mata..

Memang bukan mudah untuk menjaga aurat, Aku ingin bergelar WANITA SOLEHAH tetapi menjaga AURATKU sahaja kini sudah terasa payah..aku tertarik dengan fesyen dunia tetapi aku LEBIH TERTARIK dengan AMARAN Allah di mana WANITA solehah itu LEBIH INDAH dan lebih BERMARUAH apabila menjaga auratnya dari PANDANGAN dunia..indahnya SYARIAT menutup aurat, bermaruah dan bersopan..kerana aku ingin bergelar solehah, aku akan terus BERMUJAHADAH untuk mendapatkannya..

Ya Allah Engkau lindungilah kami dari seksa azab api neraka, dan jadikanlah kami muslimah yg menutup aurat serta muslimah acuan al-Quran..insya-Allah..

4 Your opinion:

GUNNERS said...

terbaek wokkkk

pajong pemalas!!! said...

saya pun baru je buat entry pasal aurat...
:)
barakallah...
http://teholimau.blogspot.com/2011/11/aurat-muslim-dan-muslimat.html

Aisya Humaira said...

gunners, mekacih..

pajong pemalas--> tu la, sama lak kn..hehe..saya dh bce tp blm komen lg..hee..

balqisfz said...

aqis suke bace ni. :)

Introduction