Thursday, September 22, 2011

Anak Yatim..

Entah mengapa hari ni tiba-tiba terfikir nak pergi melawat rumah anak yatim pada masa akan datang.. Oo mungkin disebabkan saya terfikir, kenapa community service tak beratkan ke arah rumah anak-anak yatim.. Kalau ada U-Community yang pergi rumah anak-anak yatim, memang confirm saya akan pergi...


Mungkin ramai yang tak tahu kelebihan-kelebihannya.. Mari saya ceritakan kelebihannya..


1. Allah juga menyebut dlm Al-Quran, Dia menjanjikan sepohon pokok di syurga bg tiap2 rambut yg disapu atau diusap di kepala anak yatim.


2. Suatu ketika, Rasulullah saw bertemu beberapa anak yatim yg sedang bermain dan Baginda mengusap kepala anak yatim berkenaan dan berkata, "Aku juga anak yatim, siapa yg mengasihi anak yatim bererti dia mengasihi diriku. Aku dan orang yg mengasuh anak yatim berada di syurga seperti ini (Rasulullah memberi isyarat jari telunjuk dan jari tengah yg direnggangkan sdkt antara kedua2 jari itu )," Hadis riwayat Bukhari.


3. Nabi Muhammad bersabda, maksudnya:" Rumah yg terbaik adalah rumah yg didalamnya terdapat ramai anak yatim yg dihormati dan diperlakukan dgn baik. Rumah yg terburuk adalah rumah yg di dalamnya terdapat anak yatim yg dizalimi dan diperlakukan dgn buruk."


ini adalah antara kelebihannya.. Betapa besarnya ganjaran kita dapat sekiranya melayani anak-anak yatim dengan baik.. Subahanallah... Marilah bersama-sama kita berbakti atau melayani mereka dengan baik..Insya'Allah..


0 Your opinion:

Introduction