Tuesday, September 6, 2011

Ada Hikmahnya...

Kebanyakan orang selalu merungut tentang kesulitan atau ujian hidup yang dihadapi.. Tapi jarang yang sedar bahawa Allah memberikan kesulitan sebelum memberi kesenangan atau kebahagiaan.. Sebenarnya itu adalah nikmat yang Allah beri pada kita.. Berapa ramai yang ucap "Alhamdulillah" apabila ada ujian datang? Tak ramai.. Saya juga manusia biasa pernah juga merungut..namun saya sedar, bahawa setiap perkara yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya..


Allah Maha Mengetahui apa yang baik dan buruk untuk kita.. Ujian hidup ni, Allah takkan beri ujian melebihi kemampuan hambaNya..setiap ujian yang kita terima tu, Allah tahu kita mampu hadapinya.. Dan Allah nak kita lebih dekat denganNya.. Kadang-kadang kita sebagai manusia mudah leka..Allah datangkan ujian supaya kita ingat padaNya..


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ‘Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.” (al-Ankabut, ayat 2-3)


(Apabila seseorang bertanya kepada saidina Ali (as), "Bagaimanakah kita tahu bahawa masalah yang datang kepada kita adalah hukuman atau ujian?"

Saidina Ali (as) menjawab, "hukuman akan membawa kita jauh dari Allah manakala ujian akan membawa kita kepada Allah.")





Apa yang perlu kita lakukan, sentiasalah ingat pada Allah..Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Allah sayangkan hamba-hambaNya, kita sebagai hambaNya perlu lah sentiasa ingat pada Yang Esa.. Sentiasa beristiqamah dan bertawakkal kepadaNya..

INGAT BAHAWA SETIAP APA YANG BERLAKU ADA HIKMAH YANG TERSEMBUNYI DISEBALIKNYA..









0 Your opinion:

Introduction