Sunday, February 9, 2014

Pengalaman Kerja sebagai Customer Service

Hari ini saja nak share pengalaman kerja sebagai Customer Service Professionals.

Sepanjang 3 bulan jawab call daripada customer, macam2 ragam manusia yang dapat saya perhatikan.

1. Customer yang baik dan penyabar
2. Customer yang membebel dan bising2
3. Customer yang tak reti nak sabar dan suka suki maki hamun orang
4. Customer yang marah2, tak nak cooperate dan suka nak complaint orang

Customer service ni jawab call sahaja dan buat report berkenaan aduan customer, dan report tu akan di "escalate" kepada pihak yang berkenaan.

Ada customer yang sangat baik, they said "Thank you, Kila. You helped me so much". Kata-kata seperti itu membuatkan saya lebih bersemangat nak kerja dan bantu customer yang seterusnya.

Tetapi rata-rata customer banyak yang tak faham. Dia ingat customer service ni boleh sesuka hati boleh solve terus masalah dia. Apa-apa perkara pun ada STANDARD PROCEDURES.

Menjadi customer service memang sangat mencabar. Mencabar tahap kesabaran terhadap orang yang suka-suka nak marah bila call. Lepas tu, customer tanya bila kita bagi jawapan yang betul dorang memang tak boleh terima hakikat. Lepas tu, cakap "You are not helping me".

HELLO!!! You're asking me, and then i gave you answers. You told me that I am not assisted you!!

Rata-rata rakyat Malaysia yang tinggal dikawasan bandar memang sangat RUDE atau dalam bahasa Melayu, Kurang Ajar!!

Saya lebih suka jawab call daripada Sabah dan Sarawak, rata-rata mereka masih lagi berbudi bahasa berbanding orang-orang di Semenanjung.

Kadang-kadang saya sangat sedih bila ada orang Melayu Islam sendiri maki hamun menggunakan bahasa yang sangat kasar.

Ya, saya tahu dorang sangat marah dengan service yang tidak memuaskan dan nak meluahkan rasa marah tu. Tapi, dengan maki hamun ingat terus solve masalah?? Ingat customer service ni robot ke atau tak ada perasaan ke??

Ada dapat customer, bila nak verification pun dah marah2. Macam mana nak bantu??

Lepas tu cakap pusing2, last2 yang ada masalah tu perkara lain. Cakap je la straight to the point, tak payah nak pusing2. Tak puas hati sikit, nak panggil supervisor atau manager dan nak complaint!

"I DON'T WANT TO TALK TO YOU!! PLEASE GIVE THIS CALL TO YOUR SUPERVISOR OR MANAGER , NOW!! "

Baik suruh je manager atau supervisor kerja jawab call tak payah buat kerja lain. Dorang pun ada tanggungjawab dorang.

For me, CUSTOMER IS NOT ALWAYS RIGHT!!

Tagline "customer is always right" membuatkan manusia ini menjadi manja dan naik kepala.. Sikit - sikit nak komplen kalo tak puas hati.. Sikit-sikit nak cakap dengan manager. So BOSSY.. Memang la hang bayaq..

Apa-apa pun jadi manusia tu biar beradab. Call orang nak bertanya, tapi marah2 plak.. Cuba kalo orang tanya diri sendiri, lepas tu orang tu marah balik.. Apa perasaan??? Takkan tak ada perasaan kot.. Tipu la kan..

Saya sangat sedih dengan rakyat Malaysia yang terhapus sifat berbudi bahasa dan seolah-olah tiada lagi akhlak yang baik.

Monday, February 3, 2014

Tiada Manusia Sempurna

Aku manusia biasa,
Aku tiada apa-apa didunia.
Dalam masa yang sama,
Aku cuba menjadi manusia berguna.
Ilmu ku cari,
Tidak mahu sedikit pun iman ku lari.
Aku mahu iman ku subur,
Tidakku mahu ianya terkubur.


Tiada manusia di dunia ini sempurna. Masing-masing mempunyai kelemahan dan kekurangan yang

tersendiri. Namun, Allah telah menjadikan manusia sebaik-baik insan yang sempurna tubuh badan dan akal fikiran yang kita patut bersyukur.

Yang Maha sempurna hanyalah Allah swt.

Mencari kesempurnaan pada manusia ibarat mencari sesuatu dihutan dan yang pasti tidak akan

menjumpainya sampai bila-bila.

Memperbaiki kekurangan amatlah digalakkan. Seperti contoh mahu berubah ke arah kebaikan,

kelemahan dalam menewaskan hawa nafsu diperkuat dalam mendalami ilmu cara menentangnya.

Kita semua sedar, dunia ini hanyalah pentas ujian. Penentunya saat kita di himpunkan di padang

masyar. Jawapan atau penentunya berdasarkan beratnya amalan yang kita lakukan saat di dunia

ini.

Ya, kebanyakan daripada kita kerap leka, lalai dan alpa. Terbuai dengan keseronokan dunia yang

dihias indah oleh syaitan. Liciknya syaitan mengalihkan perhatian manusia daripada tujuan sebenar.

Jangan pernah biarkan hati, fikiran atau diri kita lalai walaupun seketika. Lalai itu boleh

menghanyutkan dan membuatkan kita lupa.

Sentiasa suburkan hati dengan berzikir, mengingati Allah, berselawat, membaca Quran, mendengar

ceramah yang boleh menyentuh iman dan kalbu, ataupun boleh membaca novel-novel islamik di

mana dalam cerita terselit ilmu, muhasabah untuk kita.

Saratkan dada dengan ilmu pengetahuan, dari semasa ke semasa sentiasa update ilmu dan cuba

sedaya upaya untuk praktikkannya dengan secara perlahan-lahan. Kedudukan orang yang berilmu

adalah lebih tinggi di sisi Allah SWT berbanding orang yang tidak berilmu.

"Allah meninggikan orang yang beriman di antara kamu, dan juga orang yang diberi ilmu

pengetahuan akan darjat
" [Al Mujadilah 58 : 11]

Orang yang berilmu perlu menjaga akhlaknya juga. Andai berilmu tetapi buruk akhlaknya, rugilah

menjadi insan yang ada ilmu.

"Mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran. Nafsu melihat  pada bentuk tubuh.

Tetapi hati menilai pada akhlak dan budi pekerti"

Andai cantik akhlak dan budi pekerti, orang senang mendekati, disayangi dan dipercayai. Seperti

sabda Rasulullah SAW, "Sebaik-baik manusia adalah yang paling baik akhlaknya" [Riwayat

Thabrani]

Jadilah permata agama yang berkilau sinarnya, yang sukar dicari dan diperolehi.

Bagi perempuan, solehah mukminah itu mahal harganya.

"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah" [HR Muslim]

"Wanita solehah itu lebih baik dari bidadari syurga" dan bidadari syurga mencemburui wanita

solehah.

Begitulah gambaran seorang wanita solehah.

Untuk lelaki pula, contohilah akhlak Rasulullah SAW. Banyakkan membaca kisah-kisah baginda dan

cuba mengikuti sunnah2 baginda SAW.

Itu sahaja perkongsian pada hari ini. Tulisan ini juga adalah nasihat untuk diri sendiri.

Introduction