Monday, August 29, 2011

Yakinlah~~


Pertemuan kita semua bukannya kebetulan.
Bertukarnya persekitaran yang diselubungi rasa kekok itu bukanlah untuk merenggangkan, bukan untuk diambil ringan, dan bukan juga untuk merasakan tiada jalan lain selain berputus asa.
Allah yang menetapkan segalanya. Dan Dia mahu menguji, apakah kita mahu bersabar?
Kadangkala manusia ini perlu diketuk sedikit, baru tersedar. Ada yang ketuk sekali tak sedar-sedar. Mungkin caranya tidak kena, dan caranya membuatkan dia terus pecah, atau yang mengetuk menyerah kalah.
Setiap manusia punya ujian masing-masing, kan?
Mungkin yang membuatkan kita rasa sukar untuk berubah adalah rasa tidak yakin terhadap diri.
Dan rasa tidak yakin ini hanya mampu diubat dengan satu cara sahaja, iaitu :-
Yakin kepada Allah. Yakin dengan keyakinan yang tidak ber’tapi’. Yakin bahawa Allah itu Maha Teliti, dan Dia tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia. 
sumber 

Semoga Tak Tergolong dalam golongan ini..


1. Al -Anaanah:
Banyak keluh kesah.Yang selalu merasa tidak cukup,apa yang diberi semua tak cukup.Diberi rumah tak cukup,diberi motorsikal tak cukup,diberi kereta tak cukup.Asyik ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja,tanpa memperhatikan perasaan suami,tidak hormat kepada suami apalagi berterima kasih kepada suami.Apa yang suami beri pun tidak pernah puas.Ada saja yang tak cukup.

2. Al-Manaanah:
Suka mengungkit.Kalau suami melakukan hal yang dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu.sangat suka cakap buruk tentang suami,tak ingat budi,tak bertanggungjawab,tiada kasih sayang.Padahal suami sudah memberi perlindungan macam-macam kepadanya.

3. Al -Hunaana:
Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain.Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain.Tidak redha dengan suami yang ada.

4. Al- Hudaaqah:
Suka memaksa.Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukan.Pagi,petang,malam asyik menekan dan memaksa suami.Adakalanya dengan berbagai ancaman:ingin lari,ingin bunuh diri,ingin membuat malu suami.Suami dibuat seperti hambanya,bukan sebagai pemimpinnya.Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

5. Al -Hulaaqa:
sibuk bersolek atau tidur atau suka buang masa hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas,seperti solat berjemaah,wirid zikir,mengurus rumah-tangga,berkasih sayang dengan anak-anak.

6. As-Salaaqah:
Banyak berbual,bergosip.Siang malam,pagi petang asyik bergosip terus.Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak betul dimatanya.Zaman sekarang ni bergosip bukan saja berakap di depan suami,tapi dengan telefon,SMS,internet dan macam-macam cara yang lain.Yang jelas isteri tu asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.


Saturday, August 27, 2011

Kuliyyah Dhuha~~

Dipengakhiran Ramadhan ini, baru berkesempatan untuk saya pergi menghadiri kuliyyah di surau.. Alhamdulillah.. Pada pagi ini, datang seorang ustaz dari Perlis ke surau Nurul Iman yang berada dekat dengan rumah saya.. Kuliyyah beliau berceritakan tentang 'Anak-anak zaman sekarang'..

Ustaz tu cakap, macam-macam kes berlaku sekarang ni.. Anak bunuh bapak, bapak bunuh anak..macam-macam cerita yang sangat menakutkan.. Menurut beliau, jika kes pembunuhan yang sedasyat itu pun boleh berlaku dikampung-kampung,apatah lagi yang berada di bandar ni..mungkin lagi dasyat agaknya..

Ustaz tu berkata, bagaimana semua benda ni boleh berlaku? Dia juga memberi jawapan, sebab berlaku semua ini adalah kerana ibu bapa tidak mendidik anak-anak dengan berpandukan Quran dan Hadis.. Dan ustaz tu juga ada mengajar memberi nama yang baik untuk anak-anak pada umurnya 7 hari dan melakukan aqiqah untuk anak masa usianya 7 hari juga..

Selain itu, semasa anak berumur 6 tahun ibu bapa perlu membentuk adab dan akhlak anak-anak.. Ustaz tu cakap lagi, kalau anak cerdik dalam pelajaran belajar sampai overseas tapi tak ada akhlak yang baik.. Tak ada gunanya.. Di samping itu juga, pada anak-anak perempuan yang berusia 9 tahun hendaklah di ajar untuk menutup aurat tidak kira di luar rumah mahupun di dalam rumah.. Bagi saya, apa ilmu yang saya dapat hari ni..boleh la saya mempraktikkannya pada masa hadapan..

Haaa lagi satu, ustaz kata kalau nanti anak-anak tak mahu solat..ibu bapa kena pukul anak tu supaya dia solat, yang penting masa tu umurnya bawah 13 tahun.. Ustaz kata pukul anak sampai dia solat penuh tanpa disuruh lagi..kalau 3 tahun, 3 tahun la kena pukul.. Bagi saya, eloklah pukul anak sebab nak mengajar benda baik..daripada dia kena pukul dan kena seksa kat akhirat nanti..

Banyak lagi yang ustaz kongsikan tadi, tapi saya nak terangkan tak berapa pandai..bimbang nanti ada kesilapan.. Saya harap, apa yang saya kongsikan dapat kita mempraktikkan pada masa akan datang..

Pesanan ustaz, bila kita rasa kita semangat untuk beribadah maka sebutlah "Alhamdulillah" nescaya Allah akan menambah nikmat untuk kita beribadah..




Wednesday, August 24, 2011

Ramadhan U-Community : Orang Asli (Part 2)

asambungan dari part 1.. (macam pegi 3 hari 2 malam je nak wat part2 bagai kn? hihi)

Bila dah sampai ke rumah yang kami pergi tu, kami dijemput masuk ke dalam rumah.. mm kecil rumahnya.. Tapi agak mengagumkan jugalah sebab ada home theatre kot.. masa sesi bertemu ramah tu macam-macam dorang tanya.. Saya tengah blur dalam otak ligat berfikir nak tanya apa sebab semua soalan dorang dah tanya pun..hehe.. Tapi tak ada lah saya ni berdiam sangat..ada part yang boleh mencelah, saya ada juga bercakap..

Ni part yang paling tak boleh blah, lawak kot.. Masa dah selesai sesi bertemu ramah tu, kitorang pun beransur la nak pergi dewan semula.. Dah jalan nak turun bukit ni tiba-tiba ada anjing lak datang cam nak gaduh dengan anjing lain.. Dorang lari, dah dorang lari saya pun lari la sekali sebab kalau tak lari...,nanti tak pasal-pasal saya kena gigit dengan anjing tu pulak.. Memang lawak kot..muka cuak je semua..hahaha..

Lepas tu, kami pun pergi dewan serbaguna tu semula.. Kami diberi masa 1 jam setengah untuk berehat.. Perempuan berehat kat surau, bahagian atas dewan tersebut.. Mm dah letih-letih panjat bukit redah semak bagai, kami yang perempuan ni pakat-pakat tidur..hehehehe...

Lepas tu, dalam pukul 3 petang kami pun turun dewan sebab nak siap-siap untuk memasak.. Saya tolong kopek bawang jer...sebab kerja-kerja lain dah ramai, tolong kopek bawang pun jadi la daripada tak terlibat langsung..

Then, lepas dah siap2 kopek bawang.. Saya dengan kawan pergi lepak jap, jalan-jalan kat kawasan perkampungan tu... Bila dah naik bau asam pedas dengan bbq ayam...saya pun pergi kat mereka2 yang tengah masak tu.. Saya pun tolong la mereka masak.. Amik, 3 round masak asam pedasnya... Tapi seronok masak tau..

Dah siap masak semua tu, rilek2 jap sementara menunggu waktu berbuka.. Masa nak dekat waktu berbuka tu, dah ramai penduduk kampung tu datang ke dewan untuk berbuka bersama.. Agak lewat sikit la kami makan.. Biarkan mereka makan dulu, baru kami makan.. Wahh ternyata boleh tahan jugak asam pedas tu (perasan jap) tambah lak makan dengan ayam bbq.. nyum3... ^_^ (terasa lapar lak bila tengah menaip ni bila terbayangkan makanan tu)

Dah selesai semua, kami pun bersiap-siap untuk pulang.. Sebelum naik bas, kami snap snap photo ler...hehe..sebagai kenangan.. Entah mana la gambar yang mereka ambil tu sebab tak upload2 lagi kat pesbuk tu..

Masa dalam perjalanan, terasa macam sayu lak.. Yelah, first time ikut event msu buat community service ni.. Dah la tempatnya pun cantik..tenang jer..

Nah, nikmati gambar-gambar yang saya snap yer..As usual, by using phone camera and no editing except for the words on the pics..



































ada pic yang tak letak words la plak..tak apa la..janji anda semua dapat tengok ye gambar2 yang ada tu..
^_^


Sekadar Gurauan~~

PULANGKAN (lagu misha omar)..
[dinyanyikan oleh pegawai ptptn ngan ex-student..]

(Ex-Student)
Sedikit bunga yang menggoda
Sekadar dipandang usah dibayar
Kau pasti tak percaya
Duitku bukan untukmu sayang

(Pegawai PTPTN)
Tiada kusangka kau sungguh kejam
Kau peram hutang yang kau pinjam
Namun takkan bahgia kehidupanmu
Bila engkau berkonvo
kau milikku

Pulangkan hutang-hutangku-(Pegawai PTPTN)

Oh hentikanlah menghantuiku-(Ex-Student)

Oh pulangkan oh pulangkanlah padaku-(Pegawai PTPTN)

Kupulangkan semua hutangku-(Ex-Student)

Yang dikau peram tanpa relaku-(Pegawai PTPTN)

Bebaskanlah maafkan daku oh kasih-(Ex-Student)

(Pegawai PTPTN)
Tiada kemaafan di sini
Kau hutang tanpa bayar sesen lagi
Akan ku jejakimu kemana jua
hingga akhir masa..ooo syang~~~~~~~

Tuesday, August 23, 2011


Wahai kekasihku, calon suamiku…
Jika kamu menjadi suamiku kelak…
Pimpinlah rumah tangga kita dengan sebaik-baiknya
Jadikan diriku teman sejatimu,
tempat kamu bersandar
Terbukalah padaku,
kan kujaga semua rahsiamu

Jika kamu menjadi suamiku kelak…
Jadilah kamu teladan yang baik bagi keluarga
Sempatkanlah untuk menjadi imam dalam solat
Akan ku menjadi makmummu di tiap solat
Hiasilah rumah kita dengan ketakwaan kepada Allah
Amalkan sunnah Rasul sekuat yang kau mampu
Bimbinglah anak-anak kita
menjadi peribadi Muslim yang cerdas dan berakhlak mulia


♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Jika kamu menjadi suamiku kelak…
Bergaullah dengan ma’ruf terhadapku
Jadilah engkau suami yang penyayang dan sabar
Janganlah kamu bertindak aniaya terhadapku
Jika diriku berbuat kesalahan dan kemungkaran…
Jangan kamu hukum diriku dengan memukulku
Tapi, ajarilah diriku dengan hati dan lisanmu
Ingatkanlah diriku dengan cara yang ihsan
Tahan amarahmu dan bersikaplah pemaaf

Wahai kekasihku, calon suamiku…
Jika kamu menjadi suamiku kelak
Jadilah kamu suami yang bertanggung jawab
Berilah nafkah sesuai kemampuanmu
Pasti kuterima dengan qona’ah
Bersikaplah penyantun
dan jangan kamu kikir terhadapku

Jika kamu menjadi suamiku kelak
Bersikaplah bijaksana dalam segala hal
Bermusyarahlah denganku sebelum mengambil keputusan
Dengarkan pemikiranku
dan jangan kamu remehkan diriku

Tunjukkan kasih sayangmu terhadapku
Jangan kamu biarkan diriku dalam kecemburuan dan prasangka
Jagalah hatiku,
lapangkanlah dadaku, dengan cintamu


♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Wahai kekasihku, calon suamiku…
Jika kamu menjadi suamiku kelak
Jadikan rumah tangga kita sebagai syurga dunia bagimu
Jagalah diriku dan jadilah pelindung bagi anak-anak kita
Jagalah rahsia rumah tangga dimanapun kamu berada
Jadikan ia baju putihmu, jagalah ia jangan sampai ternoda

Wahai kekasihku, 
Akan ku menjadi isteri yang terbaik untukmu 
Akan ku menjadi ibu yang terbaik buat anak-anak kita
Akan ku didik mereka dengan sebaiknya
Agar mereka menjadi seorang yang soleh dan solehah



Wahai kekasihku,
Akan ku jaga rumah tangga kita sebaik-baiknya,
Akan ku jadikan rumah kita ibarat syurga..


Jika kamu mempunyai sebarang masalah,
Ceritakan padaku kelak
Kerana diriku akan menjadi pendamping dan pendengar setia untukmu..


Wahai kekasihku, bakal suamiku
Diriku ingin menjadi seperti Fatimah Az Zahra puteri Rasulullah
Kerana ketaatan kepada suami..
Diriku ingin menjadi seperti Khadijah a.s dan Aisyah, isteri Rasulullah..


Jika diriku menjadi isterimu kelak,
Akan ku jaga kebajikanmu dengan sebaiknya..



Wahai kekasihku, bakal suamiku..
Jika diriku menjadi isterimu kelak akan ku bahagiakan dirimu
Seperti kamu merasakan seperti berada di syurga
diriku ingin menjadi bidadarimu di dunia dan ingin menjadi bidadarimu di syurga kelak..




Sunday, August 21, 2011

Ramadhan U-Community : Orang Asli (Part 1)

Yesterday was awesome!!

We are going to Perkampungan Orang Asli at Sg.Lalang, Semenyih (still in Hulu Langat area also)

Kami semua bertolak dari MSU pukul 10 pagi.. Rasa excited + gembira sangat sebab dah lama tak follow mana-mana aktiviti yang melibatkan keluar dari daerah tambahan pula dengan kawan sekelas.. 

Masa dalam perjalanan tu, saja lah tak nak lelapkan mata walaupun rasa mengantuk..hehe.. Sebab saya suka belajar jalan-jalan baru yang akan saya lalui supaya banyak tempat-tempat yang saya tak tahu, saya boleh jadi tahu.. 

Banyak juga la yang saya belajar masa dalam perjalanan tu.. (belajar selok belok jalan)

Part yang dah masuk area Hulu Langat ni yang best ni, jalan dia bengkang bengkok.. Memang boleh tahan juga extremenye kalo naik bas ni..huhu..

Masa tu kami terlajak jalan tau, perkampungan tu dah lepas dah.. Driver tu bawak kami jalan terus je sebab nak u-turn tak ada jalan lebar dah.. Terus punya terus, kami melalui kawasan rekreasi hutan lipur kat situ..Fuhh cantik tempatnye, tapi malang sungguh sebab tak singgah.. Tapi ada lagi tempat cantik lepas tu, kat situ ada empangan air tau.. Besar sangat macam tasik tau.. Memang cantik sangat3x!!!

Rasa macam nak naik bot atau perahu je kat atas air tu..serious cantik tempat tu!

Setibanya kami di perkampungan orang asli tu, kami diperkenalkan dengan tok batin kat situ.. Lepas dah kenal, kami berkumpul letakkan barang-barang kat dalam dewan serbaguna di situ..

Then, kami berkumpul dipecahkan kepada kumpulan.. (5 org, dlm 1 kumpulan)

Haa lepas tu, kami dibawa oleh tok batik pergi rumah ke rumah yang ada kat situ untuk kami bertemu ramah penduduk yang ada kat situ.. 1 kumpulan, 1 buah rumah..

Kumpulan kami saja je nak amik rumah terakhir sebab dapat jalan jauh sikit..hik3.. Memang best la..jalan naik bukit turun bukit..redah semak bagai..boleh dikatakan extreme jugak la.. (Almaklumlah, dah lama tak buat aktiviti lasak2 ni)

Setelah meredah segala rintangan yang ada kat situ..akhirnya kami sampai jugak ke rumah terakhir..

--------to be continued---------

Friday, August 19, 2011

awak

saya

awak dan saya

.

happy family.



Padah Tuisyen Percuma~~


Semalam saya terkejut apabila menonton berita, mereka mendedahkan kes kanak-kanak Islam yang diajar menyanyikan lagu-lagu agama ** dan kanak-kanak Islam itu turut diajar mengenai agama mereka.. Malah, jika kanak-kanak itu tidak menghafal lagu yang diajar, mereka memukul kanak-kanak itu..

Wahai rakan-rakan sekalian, bacalah entry ini sampai habis ye dan jikalau rasa entry ni terbaik sebarkanlah..

Ibu bapa sememangnya hendak menghantar anak mereka ke tuisyen kerana ibu bapa merasakan pendidikan amat penting untuk anak-anaknya.. Namun, akibat kesempitan wang mereka tidak dapat menghantar anak mereka ke kelas tuisyen.. Malah, dilihat ada tuisyen secara percuma maka ibu bapa dengan segeranya menghantar anak mereka ke sana..

Perlu juga dilihat kebaikan dan keburukannya.. Disangka anak belajar matapelajaran sekolah, rupa-rupanya bukan.. Ibu bapa perlu memantau apa yang anak mereka belajar di luar, jika tidak beginilah jadinya.. Di sini kita sebagai umat Islam perlu mengambil berat akan hal ni.. Kepada ibu bapa yang membaca, silalah berfikir dalam-dalam untuk membuat keputusan menghantar anak ke tuisyen percuma..

Oleh sebab itu, di Malaysia sekarang ni wujudnya Program E-Learning.. Dimana ibu bapa tidak perlu risau akan keselamatan anak mereka apabila pergi ke tuisyen..Kerana ibu bapa sendiri boleh memantau keadaan anak mereka di rumah sambil tuisyen menggunakan program E-Learning ni..Malah, ibu bapa juga dapat menjimatkan kos ringgit malaysia..

Di sini, program E-Learning yang ada mempunyai 13 ciri unik yang amat berkesan untuk kecemerlangan anak-anak mereka.. Program ini adalah program yang terbaik kerana telah mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Pelajaran Malaysia, USM, GPMS dan telah dirasmikan oleh 22 orang menteri termasuk Perdana Menteri Malaysia serta Tun Dr. Mahathir Mohamed..

Untuk Mengetahui Program ini lebih lanjut, silalah menonton video yang saya letakkan ini..




Jika berminat, sila hubungi saya di 017-236 8477

Thursday, August 18, 2011

Risau~~

Saya risau, takut.....


Mudah-mudahan semuanya baik-baik sahaja....


"Ya Allah, Aku memohon agar dipermudahkan segala urusan hambaMu ini..


Kuatkan hati hambaMu ini...."







Wednesday, August 17, 2011

Apa Khabar Wahai Jodohku..


Apa khabar jodohku? Sihatkah? Berat rasanya kelopak mataku tertutup. Bagaimana dengan kamu?

Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..
Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang. Dan masih banyak kewajipan yg harus kita penuhi sayang. 
Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu. 

Jodohku, sihatkah kamu?
Kalau aku berada disamping mu saat ini, mungkin aku akan merawatmu dengan penuh kasih sayang.

Jodohku sabar dan tenanglah..
Aku disini masih bersabar menanti mu, Hatimu tidak terluka kan? senyumlah.. kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita, Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah.. dan mendekatlah diri kepada-Nya. Tetapdisini aku berharap kamu baik-baik saja..

Jodohku, aku rindu..
Bilakah kita akan bertemu? Begitu banyak hal yg ingin ku ceritakan kepadamu. Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat – nasihat mu. Hati ini kosong.. dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.

Jodohku…
Adakah kamu juga rindu padaku?  Ceritakanlah kepadaku.. Aku sedia mendengar, dan begitu juga dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..
Apa perubahan  yang kamu lakukan dari hari ke hari sayang? semakin baikkah?
Aku berharap seperti itu, Jodohku..
disetiap langkahku dan seusai solatku..
ku bisikkan AL-Fatihah untukmu, agar kau selalu berada dijalan-Nya..
Bersabarlah sayang , waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama..
Jangan sampai kamu tersalah jalan sayang..

Jodohku..
nantilah aku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya akan membawa Rahmat untuk kita, Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama. Kerana aku mencintaimu secara tulus & ikhlas

Jodohku..
Bersiaplah kamu untuk mencintaiku scara tulus dan mahu menerima segala kekuranganku. Dan membenarkanku dikala aku salah. Sayang… berusahalah membahagiakan orang tuamu… dengan menjaga sikapmu dan tuturkata mu.. Aku yakin kau adalah orang yang sabar, orang yang cekal membesarkan anak – anak kelak Jangan pernah merasa keseorangan.. kerana aku disini masih setia menantimu..

Jodohku..
kalau siang sudah berlalu.. pejamkan matamu dengan buaian doa, begitu juga ucapan doa dariku yang selalu menyertaimu…
Semoga ALLAH selalu menjadikan kita dijalan yang benar. Amin…

Jodohku..
Tak terasa penatku menaip pada keyboard ini, memang benar ini adalah tanda kerinduanku kepadamu,
Ingatlah sayang..
aku selalu ada untukmu..
Untuk itu jangan pernah kamu merasa sendiri atau sepi..

Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu.
Salam hormatku dan sayangku untukmu….

p/s --> diambil dari blog islamik.. khas utk dirimu..



Introduction